Over afslaan… zonder een mal figuur te slaan.

We doen het alle dagen, meestal zonder er veel bij na te denken, of zonder er extra aandacht aan te besteden. Maar doen we het ook goed en volgens de regels?
Het aantal ongevallen dat zich per dag hierbij voordoet is met een paar tientallen zeker niet geteld. Reden genoeg dus om even nader in te gaan op de regels die moeten worden nageleefd bij het afslaan. Deze regels gelden zowel voor de motorrijder als voor de automobilist. Helaas is het té vaak de motorrijder die de dupe (lees slachtoffer) is als de automobilist dit niet naar behoren doet.
Eén algemene regel geldt zowel bij links als rechts afslaan: je moet er vooraf zeker van zijn dat je het kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, en in het bijzonder moet je rekening houden met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers. Motorrijders zullen er rekening moeten mee houden dat zij maar 1 stoplicht hebben en dat dit minder opvalt omdat sowieso het achterlicht steeds brandt. Als je in groep rijdt moet je er aandacht aan besteden dat de anderen vaak dichter volgen dan je denkt en ze ook wel eens aan het rondkijken zijn i.p.v. steeds je achterlicht in het vizier te houden.
Te mijden is dus het zéér laat in de remmen gaan waardoor de achterligger maar enkele seconden tijd heeft om te zien dat je vertraagt of gaat stoppen. Voor allen is het duidelijk dat keihard op de rem gaan staan, om al “ralleyschuivend” links- of rechtsweg te gaan, uit den boze is! De straat is nu eenmaal geen filmset.
Bij het rechts afslaan moet je vier regels in acht nemen:
de richtingswijzer tijdig in werking stellen zodat je voornemen duidelijk is voor de anderen; (ook als je een rotonde verlaat!)
zo dicht mogelijk bij de rechterkant blijven, tenzij jouw wagen zo groot is dat je eerst een beetje naar links moet gaan. Dit is vooral nodig bij vrachtwagens of wagens met aanhangwagen.
je moet alles doen aan matige snelheid.
en je moet de beweging zo kort mogelijk uitvoeren. Wijde bochten zijn niet toegelaten. Als je echter op een baan komt met voorsorteerstroken, dan mag je onmiddellijk naar de gewenste strook rijden.
De meeste ongevallen komen echter voor wanneer iemand links wil afslaan. Natuurlijk moet je ook hier, en nog meer dan bij rechts afslaan, rekening houden met de achterliggers. Je kan immers niet altijd direct afslaan, en dan sta je daar hulpeloos stil, vaak op een drukke baan! Zelfs in het meest kleurrijke pak blijf je als motorrijder een kleine stip op die grote baan. Hou de achterliggers dus steeds in de gaten en verras hen niet door bruusk te vertragen. Verder moet je:
tijdig je richtingslicht in werking stellen.
je naar links begeven: ofwel naar het linkse baanvak ofwel zo dicht mogelijk bij de linkerrand (dus midden van de baan)
voorrang verlenen aan de tegenliggers
matige snelheid aanhouden
de beweging zo ruim mogelijk maken; dus niet gaan afsnijden! Je moet eindigen op de rechtse kant van de baan die je oprijdt.
Het lijkt allemaal evident, maar de meeste vergeten vooral dat ze zich naar links moeten begeven, naar het midden van de rijbaan, en dat ze alle regels te samen moeten naleven om in hun recht te zijn.
Vergeet bij een ongeval ook niet te verklaren dat je dit allemaal zeer correct. Zo is het nu eenmaal in het verkeersrecht: je moet de regels naleven, maar bovenal ook bij een ongeval in je verklaring duidelijk vermelden dat je ze naleefde.
Doe je dat niet, dan sla je achteraf inderdaad een mal (en kostelijk) figuur!

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Voeg je bij 3 andere abonnees

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *